Ett dåligt gympass

Vi har fantastiska vindar på det här benet. Med sällan skådad fart seglar vi mot Mindelo, Kap Verde, vilket får oss alla ombord att parera vågorna med ännu mer sällan skådad fantasi. Vi har de bredbenta, de studsande och de lite mer dansanta stilarna.

Inget står kvar där vi ställer det och allt flyger runt lite som det vill. Vi har haft aktion ”rädda vattenkokaren” vid ett flertal tillfällen och håll hårt i frukosttallriken, middagen och kaffemuggen vid andra tillfällen. Själv gjorde jag allt för att inte kasta min kaffekopp i huvudet på en elev när en jättevåg fick mig ur balans i stora mässen. Det slutade istället med att innehållet, sådär lite i slow motion, flög rätt över mittbordet och rakt i ansiktet på eleven. Som tur var hade kaffet svalnat och eleven gjorde allt för att lindra min ångest över klantigheten. Stolarna dansar runt i det som ska föreställa vår lektionssal men vi bara skrattar åt eländet. Vi tar det med ro trots att de allra märkligaste muskelgrupper skriker av träningsvärk i försöken att hålla oss upprätta.

Det som håller humöret uppe just nu är att vi förhoppningsvis får fira jul till ankars eller till och med till kaj. Vi har ett ankomstdatum som säger den 26 dec, men vi är redan nära. Det hade verkligen varit härligt med en lite mindre guppande Gunilla när vi ska äta julbord…. Men fram till dess kör vi på med våra märkliga stilar och otränade muskelgrupper.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare