Ett litet extrastopp

Många tycker om att det finns en fast och tydlig plan, något som ligger fast, tryggt och bestämt. Jag gillar struktur och ordning eftersom det är först när detta finns som man kan skutta lite utanför planen eller den så kallade ”boxen”.

Vi befinner oss just nu på Ihla de Ponto Santo och har just avslutat flera timmar med lektioner och innan det gjort ytterligare ett Covidtest. Vad gör ni där tänker du? Det är ju upplevelsen så klart. Att förstå hur människor lever och hur deras levnadsförhållanden ser ut. Eftersom vår rutt blev ändrad har man dessutom ett ansvar att ge eleverna lite ”extra” upplevelser som kan fungera lite som ersättning för utebliven rutt. Att sitta med en rutt som kommer sluta med att vi tillbringar alltför lång tid på Gran Canaria före vår hemresa sätter igång tankar och idéer. Istället för att vara på en plats som många känner till sen innan, varför inte hitta en ny hamn? Ihla de Porto Santo ligger ett par kullerbyttor bort från den större ön Madeira men är verkligen inte en spegelbild. Här kan vi upptäcka nya saker, ny natur och få mer spännande material till våra skoluppgifter. Gran Canaria i all ära, vi hinner med den ön också, men under en mer hanterlig mängd dagar. När man har lite äventyr och idéer i knoppen ska ni veta att det är fantastiskt att ha kapten och övriga befäl med sig. De är positiva som tusan vilket hjälper när rutten blir lite omkastad. Nu väntar vi på covidsvaren som förhoppningsvis kommer i rimlig tid under morgondagen. Sen bär det av mot nya äventyr fram till lördag morgon när vi lämnar för att segla mot La Gomera.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén utbildningsledare