Farväl till Reykjavik för denna gång

För nästan alla ombord var Island och Reykjavik en ny bekantskap. Vi har upplevt mycket och kommer förhoppningsvis tillbaka för fler äventyr om ett år. Nu seglar vi mot sydväst med god vind och hoppas nå varmare breddgrader om några dagar!

Reykjavik har bjudit oss på god mat, intressanta kulturutövare och institutioner, glödande vulkaner, vattenfall och varma källor. Här finns så mycket att göra så att eleverna och jag tror även besättning nu känner sig tillfreds med att gå in i sjörutin. Redan igår kväll var det en annan atmosfär i stora mässen. Många ringde hem, andra satt och pluggade men fokus låg på att morgonen efter lämna kaj för en åtta dagar lång seglats.

Tidigare under dagen hade jag lett naturklassen på en 50 minuters promenad till Botaniska trädgården för att senare vandra 50 minuter tillbaka igen. Men besöket blev bra och promenaden var kanske till och med uppskattad. Allt kanske berodde på att ambassadören bjöd på en alldeles utmärkt buffe med lammfärsbullar, kycklingspett, sushi och dumplings. Det känns lite extra att äta på UDs specialdesignade servis.

Sjöfartseleveran var samtidigt på den tekniska skolan för sjöfart. Höjdpunkten var att förfoga fritt över tre simulatorer och med dessa lägga till i hamnen. Nästa år ser vi fram mot ett längre sammarbete med skolan där vi även kan träffa isländska elever. Maten på residentet smakade väl även om sjöfarteleverna inte hade riktigt lika många kilometer i benen.

Det är inte varje dag vi blir inbjudna till ett svenskt residens i utlandet och det var intressant och motiverande för både eleverna och mig. Vi avslutade den organiserade dagen med ett studiebesök på den nya Solander/Banks utställningen på Nationalbiblioteket.

På väg hem till TS/Gunilla inhandlades senare presenter och färdkost. inför kommande dagar till sjöss.

Och nu är vi här på böljan blå! Vi gör nästan 30 nm per vakt och vi seglar lite sydvästligt för att få bättre vindar ner mot Irland de närmsta dagarna. Vinden är nordlig 5-10 m/s och vi har en ganska bekväm medsjö. Stämningen är god och en dag utan lektioner har varit bra för oss alla! Vi njuter av sol och stabila vindar och snart kommer vi att vaggas till söms. Alla utom 8-12 vakten som ju måste slutföra sitt pass först!

David Mellberg Utbildningsledare