Filosofiska prat

Vi pratar mycket här ombord, vi gör ju i princip allt tillsammans så tillfällen för samtal och diskussioner dyker alltid upp. Gunilla, städning, hamnar, livet i allmänhet och mat i synnerhet. Mat, godis, sötfika, bästa maten och sämsta maten blir filosofi på hög nivå ombord. Vi pratar om vad man längtar efter och vad man absolut inte saknar.

Igår pratade vi russin. Hur långa samtal kan det bli om russin tänker du. Svaret är: mycket långa! Vi upptäcker snart att båten är uppdelad i två läger, de som älskar russin och vi som avskyr russin och allt de står för. Jag ska inte starta någon debatt om detta här nu, utan istället påpeka att just russin är uttorkade, gamla druvor. Druvor som en gång borde ätits när de var saftiga, runda och fyllda med fruktkött, bara så ni vet…. Man äter INTE russin!

Nyss träffade jag en elev som satt ensam i Lilla mässen, på en tidpunkt som för oss båda egentligen innebar sömn. Dock inte idag, båda var vakna och jag undrade så klart vad eleven pysslande med. ”Skriver filmmanus”, blev svaret. Härligt! Vi filosoferar kring manuset och jag får veta att det är sketcher som ska spelas in och bli en film. När? Det är inte det viktiga, det viktiga är att ha en plan och ett mål. Förstår ni vilken fantastisk förmån jag har som får ha dessa underbara samtal med mina elever. Om stort och smått, russin och manus.

Om några timmar kommer lotsen, vi är snart framme i Belize City. Seglingen från Jamaica har på många vis varit fantastisk. Lovord ska skickas till både vädergudar och elever men jag vill trycka lite extra på samtalen och ”praten”. Det så härligt att hänga med eleverna och bara filosofera lite!

I morgon fredag lämnar vi skutan. Vi ska till ”Crooked tree” till på söndag kväll för att ”kultura oss”, fågelskåda och hajka. Bli därför inte oroliga över att ni inte kan läsa nya bloggar eller se några nya bilder från oss på ett par dagar. Vi kommer att fullt upp men ingen möjlighet att koppla upp oss via Wifi. Däremot blir det med alla säkerhet nya spännande uppdateringar både vad gäller bloggar och dagböcker när vi kommer tillbaka. För att inte glömma all tid vi kommer att ha till nya samtal och filosofiska prat!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare