Förföljare

Vi har under ett par dagar varit under uppsikt. Ett par filurer förföljer oss och verkar mycket intresserade av oss och Gunilla. Ibland dyker de upp till ytan och alla elever släpper allt de har för händer och rusar ut på däck. Mjölkpaket, vattenkaraffer och annat ställs obevakade i Lilla mässen när backisarna med långa steg springer ut på däck.

Det var så det började. Ett kaos av spilld mjölk på golvet i Lilla mässen rörde sig sakta från sida till sida och rann över de galonklädda bänkarna i ett annars mycket tomt rum. Man ska ju inte gråta över spilld mjölk och det var det heller ingen som gjorde. Men när någon skriker VAL! uppe på däck vill alla självklart ut på däck och spana. De som förföljer oss är två vikvalar som precis som vi verkar tycka att det är kul med något som bryter vardagens rutin.

Skämten duggar tätt om att det är valår och vi är glada över att få uppleva dessa fantastiska djur på så nära håll. Jag har också brutit de vanliga rutinerna i elevernas pluggvardag med hyttsamtal. Dels för att få lite koll på hur alla trivs men också för att kunna prata med alla i lite minder gruppkonstellationer. Mycket trevligt! Fokus ligger på studier, planering av nästa hamn och hur man kan tänka när det känns lite jobbigt ombord. Dock är det en positiv anda ombord och eleverna är fantastiska. Då är det lätt att vara Dos!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare