Första dagarna som DOS

Att vara DOS (Director of Studies) är ett minst sagt omväxlande arbete. Att fika på stan med en kollega för att spåna idéer kan strax därefter bytas i diverse akutärenden när elever inte kommer in på nätverket ombord, inte kan lämna in uppgifter eller har frågor på hur de praktiskt ska gå tillväga.

Hemma på Öckerö är det alltid någon annan som lägger schema, kallar till möten, håller i andra ämnens lektioner och finns tillhands för elever som behöver prata. Mycket av detta hamnar inom DOS:ens uppgifter – och en del annat också.

Underbara utflykter kan bjuda åtskilliga timmars glädje och en stunds avkoppling, men de händer inte av sig själva. Någon måste tänka ut vad för slags utflykt, vilket syfte den ska ha, ta kontakt med de som behöver engageras för att få reda på priser, kunna boka, betala, hålla ihop en grupp av mellan 32-44 elever (med återkommande upprop och genomräkningar), hantera de kvitton som uppstår samt utvärdera dem efteråt för att andra ska kunna ta del av vad som fungerat bra och vad som behöver uppmärksammas ifall aktiviteten eller utflykten görs igen. Denna ”någon” är DOS.

Igår tisdag åkte vi iväg till Montserrat för att få en fin vandring med härlig utsikt. Och det fick vi! KiKi, min kollega med många värdefulla års erfarenhet, har varit min handledare för att jag ska kunna sätta mig in i vad jag ska göra som DOS. Det är jag mycket tacksam för! Hon hade bokat och betalat en del saker i förväg och lämnat lagom många bitar för mig att göra färdigt. Mina uppgifter blev att betala bergbanan upp till en avsats på Montserrat (och bussens parkeringsavgift), samt räkna in elever några gånger. Dessutom fick jag informera en del om vårt resmål.

Nu när min första blogg är klar (jag har redan som DOS fått publicera flera elevbloggar) ska jag fortsätta med schemaläggningen. Den har fått göras om (jag sa väl att DOS-arbetet är omväxlande?) eftersom vår först tilltänkta hamn Cádiz inte vill ta emot oss. Vi lever ju inte längre i BCE (Before Corona Era), utan i CE (Corona Era), så därför planerar vi att gå direkt till Kanarieöarna på en tvåveckors seglats. Vilken vi stannar vid får vi se…

DOS/Daniel Tingdahl