Från vattenfall till gyttjebad

Oj, oj ,oj, vad mycket nytt vi fått uppleva de två senaste dagarna! Jag tror helt enkelt att jag får nöja mig med att berätta om gårdagen och vänta med att redogöra för dagens begivenheter tills i morgon.* I går genomförde vi nämligen vår stora örundtur, med allt vad det innebar.

Vi började med att åka västerut och nådde efter någon timme fram till Concord Falls, enligt uppgift det näst högsta vattenfallet på ön. Där passade vi på att bada och de flesta tog också tillfället i akt att hoppa från en klippkant, cirka 5 meter upp. Tack och lov hoppade inte maskinisten, som har några fler år på nacken än jag, vilket gjorde att jag också slapp undan med hedern i behåll!

Rena och fräscha fortsatte vi sedan vår färd mot Jouvay Chocolate Factory. Där fick vi veta allt om kakoodling och bönans hälsosamma effekt på människan. Hela processen, från vita och syrliga kärnor till färdig choklad, föreföll ganska omständlig, vilket torde förklara det relativt höga slutpriset.

Tack vare aptitretande chokladprovning började det så småningom kurra i magen och vi kördes till en strand, för att äta vår medhavda lunch. Våra chaufförer (vi for i två 25-mannabussar) gav oss en dryg timme till detta, vilket jag först tyckte kändes långt med tanke på småregnandet. Men efter maten upptäckte eleverna att det fanns WiFi och så var det problemet löst!

Vårt sista stopp för dagen var vid Grand Etang Lake, högt uppe i bergen. Där skulle vi göra en kort hajk runt sjön, var det tänkt. Vad vi däremot inte tänkt, var att någon skulle fastna i leran under vandringen och vi hade absolut inte tänkt oss att lämna några skor kvar i dyn! Men tänk! Det var precis vad som hände! Efter att ha legat på alla fyra och grävt i sörjan, var vi till slut tvungna att ge upp, för att hinna ut ur regnskogen innan mörkrets inbrott. Vi får väl vara glad över att det bara blev materiella förluster. Och så fick vi ju något att berätta för barnbarnen!

KiKi Åstrand

utbildningsledare

*Om ni undrar över sena dagböcker och svajigt Instagram, så kan jag meddela att vi haft så intensiva dagar, att vi inte riktigt hunnit med. Det blir bättre när vi kommer ut till sjöss!