F som i fåglar, fiol och födelsedag

Dag 5 till sjöss och vi börjar ägna uppmärksamhet åt helt udda saker. Fåglar som landar på däck och som lite halvdöda trippar runt på dåck eller vakten som till varje uppställning ska ha komponerat en ny sång. Och så är det ju det där med mördarleken.

Det är två små fåglar som fått elevernas omsorg idag. Döpta och adopterade av vakterna utgör de ett lite udda inslag på däck bland tampar och slangar. Hur stor blev inte då förskräckelsen i stora mässen (där jag hade lektion) då rondman meddelade att den ena av dem mötte sitt öde när den försökte sig på en flygtur, landade i vattnet och genast slukades av en mås.

Nu finns det ju också saker att glädja sig åt. Valspaning är ju alltid kul. De dök upp lagom till uppställning i morse. Fantastiskt att se de mäktiga djuren komma upp till ytan, visa en fena och spruta till för att sedan försvinna under ytan igen. Sedan fick babordsvakten lite extra stöttning av kapten på fiol och bås på banjo som spelade för de som arbetade i riggen och på däck. Mysigt! Vi kommer verkligen sakna våra spelande befäl som lämnar oss i nästa hamn.

Dagen innehöll också firandet av inte bara ett utan två födelsedagsbarn. Skönsång som vanligt vid uppställningen och den sedvanliga presenten från dos. Och så blev det (ännu) godare mat och fika under dagen. Det gör oss glada.

En annan sak som i alla fall gör mig glad är lektionerna (som kunde fortsätta som vanligt efter det dystra beskedet om fågeln) och att vi fick riktigt mycket gjort idag. Uppgifter kan bockas av från den långa listan och det känns ju alltid bra. Så kan vi också sätta fokus på nästa hamn Lissabon.

Seglingsmässigt har dagen inte inneburit längre stunder av segling. Jag vaknade till motorljud och nu på kvällen skriver jag det här till motorljudet i kajutan. Men vad gör det? Vi som seglade över Biscaya kan ta lite motor nu. Och ärligt talat blir det skönt att komma i tid till Lissabon på lördag.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona