Fullt upp!

Eftersom ni troligen redan läst både den svenska och den engelska dagboken, kommer jag inte att uppehålla mig alltför länge kring den ”familisering” som vi ägnat nästan all tid hittills. Jag kan bara konstatera att eleverna varit superduktiga på det mesta, allt ifrån att diska till att klättra i riggen. För min egen del handlade familiseringen främst om att återstifta bekantskapen med all säkerhetsutrustning ombord. Mastklättring känner jag mig i nuläget inte så trakterad av…

I stället har jag tillbringat den mesta tiden framför datorn i min hytt. Det är så mycket att ta itu med i början av en resa, att jag knappt märkt av det vackra väder som dagens bloggare rapporterat om. Under de två säkerhetsövningar som vi genomförde idag, svepte dessutom en behaglig eftermiddagsbris förbi. Det enda jag faktiskt hunnit njuta av helt själv (förutom all god mat förstås!) är en liten joggingtur och en bakelse. ”Bakelse” kanske i och för sig var fel benämning, eftersom bakverket i fråga inte var tillräckligt kletigt för att förtjäna detta namn. Rent smakmässigt var det emellertid inget större fel på den cirka 12 x 6 x 4 centimeter stora skapelsen av ”flerfaldigt dubbelvikt” wienerdeg; sältan var perfekt och det relativt sparsamma lagret av söt kräm vägdes upp av en chokladprydd vit florsockerglasyr.

Nej, nu är det nog bäst jag börjar packa så att jag inte blir hungrig igen! Jag måste ju hinna sova också, innan morgondagens heldagsutflykt till världsarvet Sintra!

KiKi Åstrand

utbildningsledare