Fy vad det gungar!

I fredags lämnade vi Cherbourg. Det var dagen då vi lämnade vår lugna och trygga hamnbassäng i Cherbourg för att styra kosan runt Bretagne, korsa Biscayabukten och nå vår nästa hamn, La Coruña i norra Spanien.

Vi var alla rätt så nöjda med Cherbourg och Normandie och såg fram emot ett sjöben där jag och eleverna skulle arbeta med att bearbeta de uppgifter de hade genomför i Frankrike.

Tji fick vi. Vädrets makter ville annorlunda. I tre långa dagar (av sex) befann vi oss i utkanten av ett lågtryck. Det räckte för att sätta både DoS och många av eleverna ur spel. För min del innebar sjösjukan att jag inte kunde hålla de lektioner som vi brukar ha ute till havs, där eleverna brukar bearbeta intervjusvar och jobba med andra uppgifter som utförts i hamnen. För elevernas del innebar sjösjuka också att de inte kunde genomföra några uppgifter under sina vaktpass.

Nu har dock havet äntligen börjat lugna ner sig och bli mera medgörligt. Det har inneburit en långsam återgång till vad som brukar vara vardagen för eleverna och DoS när vi är till sjöss, med lektioner och andra vaktsysslor.

Äntligen allt väl ombord hälsar,

Arya Rahimian

Utbildningsledare