Gamla Nordsjön

Det är kallt på däck och i havet. 5-6 grader och kalla vindar med kulingstyrka. Nattfikat har bestått av blåbärssoppa och middagen av pasta med konserverad korv. Vi är på Nordsjön.

Men å andra sidan fungerar kaffemaskinen i byssan igen idag och elevantalet på lektionerna har helt klart stigit. Vinden har lagt sig något och de värsta krängningarna som vi lärt oss leva med de senaste dagarna kommer allt mer sällan. Vi sitter i stora mässen och jobbar på det som snart ska lämnas in.

Det är fantastiskt att se hur eleverna kämpar på däck för att hålla humör och värme uppe. Det är alla kläder på i fyra eller fem lager som skydd mot den kalla vinden, men när vågorna vräker över däck blir allt vått. Det leks lekar, båsen har genomgångar om båtbyggeri och det brassas så att vi kan hålla i fart och kurs. En del tycker att det äntligen har blivit segling på riktigt (som styrman Leo), medan andra räknar dagarna tills vi ska ankra.

Vi konstaterar att om precis en vecka ligger vi till kaj på Öckerö och det känns både härligt och sorgligt. Det här har varit en resa som vi sent kommer att glömma. Historierna om larm mitt i natten, vattenkaskader på däck och hur vi fixade allt tillsammans kommer att leva kvar länge, både hos mig och hos eleverna.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona