Genom Öresund

Efter alla spännande missöden i början av resan, däribland saknade sjökort och trasiga segel, var allt på plats och vi drog söderut.

Eleverna fann sig snabbt i sina sjövakter där de jobbar i fyra timmar och slappar i åtta. Slappandet innebär även lektioner som var det nya för dagen. I Lübeck ska det intervjuas och skrivas rapport så det står härliga till, vilket måste förberedas grundligt. Det finns mycket att tänka på: Vilka frågor och hur ska de ställas så man får användbara svar? Hur ska man välja personer att intervjua så svaren blir representativa?

Utöver att fundera på frågor att ställa och teoretisk bakgrunden om Tysklands politiska system att skriva, genomfördes även en lektion i matematik till allas stora förtjusning. Detta kom som en skänk från ovan då eleverna inte visste om att de skulle få denna möjlighet att friska upp sitt minne vad det gäller grundläggande aritmetik. Efter att glädjeskriken lagt sig kom vi i vilket fall igång och det visade sig att det inte riktigt var så farligt som merparten föreställde sig. Då kom nästa chock; det fanns inget facit! Precis som i verkliga livet får man en aning ångest när man inte vet om man gjort rätt. Det visade sig att inte heller det var olösbart. De som blev klara satte sig tillsammans, jämförde sina svar och diskuterade hur de gjort om de kommit fram till olika svar.

Under eftermiddagen nådde vi även Öresund där vi hade Malmö på babords sida, Köpenhamn (och Kastrup) på styrbords sida och den imponerande bron föröver. Fler av eleverna i frivakten hade klättrat upp i riggen får att komma så när som möjligt, resten stod på backen där det filmades och fotades hej vilt när vi passerade under. Nu lämnar vi Sverige på riktigt och styr kosan mot Lübeck.

Over and out…

Johan