God morgon där hemma!

Hoppas att ni har en fin morgon. Själv startade jag min dag med att beslå segel i soluppgången med 4-8 vakten.

Vi är på väg in mot Barcelona så under sin nattvakt har 4-8 vakten bärgat alla segel vi tidigare haft uppe. När jag kom upp på däck, strax innan det ljusnat, var nästa alla elever i vakten uppe i riggen och beslog seglen tillsammans.

Vi ser mycket fram emot våra dagar i Barcelona men jag och många andra har uppskattat de här dagarna vi har haft till sjöss och chansen att komma in i sjörutinen. Från mitt perspektiv är det imponerande hur snabbt eleverna lärs sig var de hittar alla segels olika skot, fall, gigtåg och gårdingar med flera.

Flera elever oberoende av varandra har kommit fram till mig och med ett fundersamt uttryck frågat när det egentligen är deras vakt har ledig tid. När vi är till sjöss är det nämligen inte många av elevernas timmar som inte är schemalagda. Till att börja med har de fyra timmars vakt var åttonde timme. Så eleverna jag var uppe i riggen med imorse tillexempel blir väckta klockan 3.30 på morgonen/natten och ska befinna sig redo på däck klockan 3.55. Sedan har de vakt och arbetar på däck i fyra timmar innan nästa grupp med elever, 8-12 vakten, tar över.

Under de 8 timmarna mellan vakterna är det gott om andra strikta tider som eleverna behöver förhålla sig till. Det är schemalagt vilka 25 minuter de ska äta lunch och middag på, och vilka 15 minuter de har för- och eftermiddagsfika. Förutom det har de också tre pass för skolarbete, som varje vakt har med mig nere i stora mässen. Om vi fortsätter med eleverna i 4-8 vakten som exempel, så har de sina tre pass för skolarbeten mellan 12.20 och 13.10, 13.15-14.15 och sista passet är 14.20-15.20. Vid 15.20 har de sina 15 minuter för eftermiddagsfika och sedan har de 20 minuter innan de återigen ska stå redo på däck för att ta över vakten från eleverna i 12-4 vakten.

Sedan vi lämnade Cadiz har eleverna i Styrbordsvakten haft 4-8 vakten, Babord 8-12 vakten och Midskepps 12-4 vakten. När vi lämna Barcelona på torsdag i nästa vecka kommer eleverna byta vakttider och vaktledare för första gången på denna resan. Jag kan tänka mig att det känns både spännande och lite sorgligt. Men just nu ser vi med spänning fram emot vad som väntar oss i Barcelona.

Ännu en fin dag med NaSJ1821

Lisa Rundberg