Gungigt ombord

Tredje dagen på detta sjöbenet och vi har kurs mot Kuba. Ska ändra kurs senare i kväll och då gå mot Miami.

Igår seglade vi på med god fart, mycket lutning och gungigt, vilket resulterade i en del sjösjuka. Vi hade också de första lektionerna med bl. a. hamnutvärdering av Tampa. Det letades också efter påskägg och serverades påsklunch.

Idag rör det sig rejält och i byssan har det varit kaotiskt med saker som flyger runt och lite glaskross. Eftersom det är söndag är det inte några lektioner. Vi har haft denna resans sista stormöte och båtråd. På vakterna har slutstädningen påbörjats, det städas i förråd, inventeras under kojer m.m.

För eleverna som nu gör sitt sista sjöben, på sin sista resa är det både vemodigt och skönt. De ser fram emot att komma hem, men det är samtidigt lite sorgligt att detta är sista gången på T/S Gunilla som elev.

Fair winds!

Katarina Lindgren