Gunilla Cup

Dagens schema var efter lite omstuvning tomt sånär som på den prestigefyllda beachvolley-turneringen Gunilla Cup.

Jag vaknade extra tidigt i morse och gick till byssan för att hämta mig en kopp morgonkaffe. Där möttes jag av backisarna och kocken som höll på med att steka smaskig bacon och potatis och grejer och inser att det plötsligt har blivit söndag. Söndagarnas stekefrukost är det som påminner en om att en vecka ombord har passerat och en ny vecka gryr. Lite som ett veckohjul. Dessvärre påmindes jag även om att jag mönstrade en söndagseftermiddag och därför gick miste om den smaskiga frukosten för prick en vecka sedan.

Vi skulle egentligen åkt till Hamburg idag, ett gäng elever och jag, men vi kom fram till att allt som normalt sett är öppet och har som affärsidé att ta emot kunder för att lura av dem deras pengar i utbyte mot prylar inte alls har öppet på söndagar, så det besöket får bli imorgon istället. Då man plötsligt får en helt ledig dag öppnas en ocean med möjligheter. Det började med att jag klättrade upp i riggen för att fota några elever till InstaGunilla, vårt Instagramflöde, och slutade med att jag var med arbetsvakten och musade schacklar fram till middag. Det innebär att man drar åt gängan i schackeln och sedan pillar in en bit ståltråd i det lilla hålet i änden av skruven och därefter virar tråden runt schackeln lite fram och tillbaka. Det viktiga är att det blir snyggt och att skruven inte kan skruvas ut av sig själv när man seglar omkring på de vida haven. Riggen erbjuder ju inte de mest optimala arbetsställningarna, och man blir ju lite smutsig, men jämfört med några av eleverna som jobbade på idag ska jag verkligen inte komma och klaga på det. De eleverna vann den tävlingen med råge. Fantastiskt att de faktiskt lyckades få håret rent efteråt.

Efter middagen blev det dags för veckans stora sporthändelse: Gunilla Cup. Längre ut på kajen finns en fräsig strandbar med två beachvolleyplaner. Ägaren lät oss låna planerna för att köra lite matcher med dem ombord som vill. Efter en snabb uppdelning i olika lag började fem elevlag och ett befälslag skjuta vita bollar över nät på varandra. Vi lyckades få till att alla lag kunde möta alla och de två som vunnit flest matcher fick äran att spela final. Och även den vann vi.

Over and out…

Johan