Hej då Grenada

När man lämnar en hamn vill man på något vis försöka samla ihop upplevelserna i den. Många händelser ska placeras och läggas till rätta för att minnena ska hamna på rätt ställe.

Själv har jag både många resor och hamnar som fortfarande skvalpar runt lite här och där i min ”skalle” så det är väl dags att åtminstone försöka summera denna hamn.

Tre dagar extra på en ö i Västindien är ju inte tokigt alls. Efter en rekordsnabb översegling från Kap Verde var både elever och befäl värda lite ledigt. All skolrelaterad planering låg dessutom utlagt utifrån den vanliga ankomstdagen så vila och ledigt blev vårt mantra de första dagarna.

Man faller lätt in i den karibiska livsstilen och allt liksom bara lunkar på. Musiken, dofterna, färgerna och frukten blir vår vardag och trots att vi ofta har tänkt på grådasket där hemma blir St George plötsligt vår vardag. Ja, allt utom bilar och bussar då! De kör som galningar och försöker slå något slags världsrekord i ”tuta”.

Eleverna vill helst förtränga skoluppgifterna de första dagarna men när ordinarie ankomstdag närmar sig lyser kanske inte flitens lampa solklart. Dock hittar många stunder då avslutar de uppgifter som ska lämnas in här. Våra skolbesök rullade på fint även om dessa dagar blir ganska hysteriska. Först drog vi iväg på morgonen för att besöka Grenada Boys' Secondary School för att sedan göra en snabbvändning ombord med lunch, innan nästa skolbesök på Angelican High. Superkul på alla vis men också intensivt och varmt, framförallt varmt! Heldagsutflykten som vi klämde in mellan två skolbesöksdagar var fantastisk! En superkombination av information till skoluppgifter och vanligt, härligt ”häng”.

Så nu är vi ombord igen och de vanliga sjörutinerna ska lägga sig under de fem dagar det tar till Santo Domingo. Grenada var, som vanligt, fantastiskt men nu blir det nya äventyr till havs och en ny hamn att se fram emot. Den är dessutom min personliga favorit på alla resor. Dominikanska Republiken, vi är på väg!!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare