Hejdå, vi ses på studenten!

Allt har en början och ett slut och imorgon är denna resa över! Minnen och erfarenheter finns däremot kvar för alltid. Jag tror att resan har skapat en mängd små avtryck hos våra elever som kommer att påverka dem lång tid framöver.

Att resa så som vi gör på Öckerö seglande gymnasieskola är väldigt speciellt! Jag känner själv hur jag har utvecklats under dessa sex veckor. Saker jag tidigare inte trodde var möjligt är nu inom räckhåll, rutiner har brutits och nya har tillkommit, världen har växt lite. Jag är övertygad om att det gäller alla som är ute på Gunilla. Även om det är jobbigt att inte få sova ut en enda dag, inte bestämma maten själv, dela hytt, regn på nattvakten så skapar det en ny horisont. Jag hoppas att vi flyttar fram horisonten för fler så att fler kan nå längre.

Idag genomförde gruppen den snabbaste städningen av Gunilla på årtionden. Igår kväll hade vi en riktigt trevlig avslutningsmiddag med musik, sånger och fantastisk mat. Alla hjälptes åt! Samarbetet var riktigt bra och det är denna grupp som nu skall hem och vila en vecka för att sedan återkomma till skolan för sitt sista år. Det är nu bara åtta månader kvar på deras tid i gymnasiet. Sen blir det björkris och flaggor.

Imorgon strax efter lunch lämnar vi Rotterdam med buss för att vara hemma i Göteborg på måndag morgon 05.00 om allt går enligt plan. Rotterdam har vuxit fram som stad alltmer. Jag har flera saker som jag hade velat dela med eleverna men som först framträtt när vi har varit på plats! En stor arkitekturbienal öppnade i torsdags med fokus på den framtida staden 2072 och de utmaningar som finns med våra moderna städer! Depot, som inte är ett vanligt museum utan ett designat förråd för en ofantlig mängd konst. Mer än 150 000 konstföremål visas i sitt lagrade tillstånd inne i spegelbollen! Vi har hittat en skola som vill träffa oss och som besöker oss på onsdag!

Här finns allt som vi som skola behöver och vi var den första gruppen på plats! Att vara först är alltid kul men det innebär att man kan behöva återkomma för att ta igen det man inte visste. Jag tänker återkomma till Rotterdam. Och det kanske bästa av allt, här finns inga stora grupper med turister som skymmer upplevelsen av platsen.

Så, tack och hej! Det har varit roligt att få låna sjöfart och natur 2023 under några veckor!

David Mellberg DOS