Historiskt möte !

Bland det bästa jag kunde se på TV när jag var liten, va Onedin linjen.

Jag har så länge jag kan minnas, vart intresserad av båtar. Jag ritade och byggde träbåtar, fiskebåtar, katamaraner, krigsfartyg och segelbåtar. Men inget gick upp mot fullriggaren i Onedin linjen på TV. Den pampiga vinjetten och läckert filmat på Fullriggaren i hård vind och skummande bogsvall…sen kunde det vara med resten av dravlet som jag inte riktigt förstod, men så fort fartyget kom i bild så satt jag med näsan i skärmen.

Oskar, vår avmönstrande styrman har jobbat ombord på Onedin skutan, Christian Radich och nu låg vi i samma hamn. Han fixade till ett studiebesök ombord för alla av oss som ville se… Ooh vilken mäktig skuta det är. Byggd i Sandefjord, Norge 1937. Av en norrman som hade för mycket pengar. Han beställde ett skolfartyg för att utbilda norska ungdomar och betala hela kalaset om båten döptes efter honom. Den ritades av en annan Christian som snodde linjer och idéer av danskarna…och nu stod jag där, på den vackraste fullriggare jag sett, ett vackert nitat skrov, fantastiskt smakfullt träarbete massor av mässing, ärligt, genuint och funktionellt.

Säga vad man vill om sjömanslivet och skörbjugg, men detta är en fin resa med massor av goa intryck.

För mig va det ett historiskt möte och kanske Mr. Bains, hans polisonger och fullriggaren från min barndoms bästa TV stunder är anledningen att jag är här nu.

En fullriggad DosJakob.