I MoBay

Väl framme i en ny hamn är det mycket som ska falla på plats. Den planering jag gjort med de kontakter som tagits i förväg ska bli del av sexdagarsprogrammet för hamnen.

Vi förlorade ju en dag genom att vi var sena till hamnen, så redan där blev det andra förutsättningar. Nåväl, det löste sig genom att vi alla far på skolbesök imorgon och lämnar båten tom under förmiddagen. Inte helt tom förstås, befälen på vakt är ju kvar. Rektorn på flickskolan vi ska besöka fick jag tag på där hon satt i bilen i morgontrafiken. Hon hälsade glatt att vi var välkomna på onsdag hela gänget.

På torsdag planerar vi en heldagsutflykt för hela gänget. Det ska bli kul att tillbringa en hel dag tillsammans med spännande utflyktsmål som ni får läsa om senare i veckan.

Vad gjorde vi då idag? Vi kom till kaj strax efter klockan 8 imorse och sedan tog det drygt två timmar för myndigheterna att få rätt på alla listor, stämplade och underskrivna i olika många kopior. Till slut blev vi godkända och fick gå iland. Eleverna har fått särskilt stränga förhållningsregler i den här hamnen vad gäller gruppstorlek, tider och var man får lov att röra sig. Det är heller ingen utgång efter mörkrets inbrott vid 18. Det här är åtgärder som känns bra i en hamn som denna där man sedan en månad tillbaka jobbar på att drastiskt minska gängkriminaliteten i stan. Alla bedyrar att MoBay är säkrare än på länge. Jag går själv runt och känner av staden, pratar med folk och ser hur kryssningspassagerarna rör sig.

Eleverna letade sig till stränderna längs Hip Strip och kom tillbaka några nyanser rödare. Men imorgon börjar studierna i hamnen.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona