I motvind

Söndagar innebär lediga dagar här ombord.

Inte för eleverna såklart, eftersom de går på vakt dygnet runt oavsett dag, utan mest för mig. Det lediga kommer sig av att det inte är någon strukturerad handledning för eleverna i stora mässen och därför blir det inte så mycket över för mig att göra. Förmiddagen bjöd på soligt men blåsigt väder så det blev liten stunds läsning uppe på däck. Vi hade motvind vilket har fördelen att det är lä bakom navhuset, men som har den uppenbara nackdelen att det medför viss svårighet med att segla. Så motorn har brummat på hela dagen.

Då det inte är några lektioner måste dagen fyllas med andra nödvändiga saker istället. Idag övades det således på att ta sig ut genom nödutgångarna med de vattentäta dörrarna stängda. Några elever blev lite förvånade över att komma ut på någon annan plats än de trodde de skulle komma ut, så övningen hade avsedd effekt. Alla hittade i alla fall ut till slut. Det var även ett stormöte där alla ombord samlas på däck runt rorgängaren. Kaptenen berättar en massa saker som befälen bestämt och eleverna lyssnar fint och säger ja då och då. Därefter får eleverna ordet fritt, men då känns det mest som en finsk församling då tycker kapten, och mötet tar ganska snart därpå slut.

Vid eftermiddagstid passerade vi Dover men tyvärr inte på det sätt som var planerat. Tanken var att det skulle vara sol och fina vindar så vi hade kunnat glida fram på det blå havet nära den engelska kusten och se Dovers vita klippor. Men nu blev det inget av den varan utan vi fick leva med att ta oss fram per maskin i farleden längre söderut, med snålblåst och iskallt duggregn. Vi får hoppas på bättre vindar imorgon.

Over and out…

Johan