JAMAICA

Bob Marley, Ian Fleming, Usain Bolt och SAM1417. Alla har vi en ö gemensamt – Jamaica.

Efter bara en dag här har vi tagit ön till våra hjärtan och stormtrivs. Förutom de kritvita stränderna och det turkosblå havet så är det just grönskan som kännetecknar Jamaica. Det sägs att om du släpper ett frö här på Jamaica så börjar det genast att växa. Här finns mängder av olika sorters blommande växter och ett rikt fågelliv - 200 olika sorters fåglar varav minst 25 som bara finns här. Till exempel den rödnäbbade fladderstjärten (jo, den heter så!), en kolibri som också är Jamaicas nationalfågel.

Jamaicas historia påminner om många karibiska öar. Slavhandel, kolonialism och plantager. Christofer Columbus steg i land här 1494 vid St Ann's Bay för att sedan segla vidare mot den hästskoformade bukten Discovery Bay. I bukten alldeles i närheten försökte slavar rymma, den kallas Runaway Bay.

Stämningen är tillbakalutad och här stressar man inte. Det märks även på maten som är långsamt tillagade rätter med mycket grönsaker, kött och kyckling. Tur att det går att välja bort det animaliska med tanke på antalet vegetarianer i klassen. Överallt grillas kött, fisk och grönsaker med den speciella kryddblandningen jerk.

Idag ska vi på skolbesök. Det är en katolsk skola som ligger uppe på en höjd, Mount Alvernia High School. Morgonen till ära har regnet tagit över gårdagens solsken så vi får väl se hur eleverna tänker kring vår raska promenad om en liten stund. Förhoppningsvis klarnar det upp under förmidagen så att de som har frivakt kan vila lite på någon av de turkosblå stränderna i närheten. Den mest kända är Doctor's Cave Beach mitt på Hip Strip, den blev omtalad när en osteopat påstod sig ha märkt helande krafter i vattnet just här.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbidlningsledare