Kaptens blogg

Mitt namn är Jan Fällmar och det är jag som skall vara med era ungdomar till Santo Domingo.

Jag kom ombord i Agadir några dagar innan denna klass anlände och färden gick till Las Palmas där vi tog ombord brännolja till maskineriet (samt ungdomarna köpte godis).

Vi firade julafon en dag sent beroende på att vi hade mycket att göra den 24:e, men det fungerade lika bra. När vi lämnade Las Palmas var det en hel del vind, och eftersom det blir grundaree mot land så var sjön rätt hög, eleverna som mått sisådär på resan mellan Agadir och Las Palmas, klarade av det hela riktigt bra. Sjön minskade vartefter vi kom ut på djupare vatten till glädje för en del.

Eftersom kommunikationssatelliten ligger rakt föröver på resan till Mindelo från Kanarieöarna, har vi problem med internet, detta löste vi genom att var 4:e timme dagtid mellan 08 och 20, gå en avvikande kurs i en timme så alla skulle få chans att läsa och posta e-post. Denna resan nu över Atlanten brukar vi kunna ha internet hela tiden, varför ni skall kunna ha mer jämn kontakt med era ungdomar. Ett krux är att alla har en viss pott megabyte tilldelad per vecka, om man uppdaterar sin telefon, platta eller dator så försvinner den snabbt, och man får vänta på nästa tilldelning. Var inte oroliga om ni inte får så mycket e-post som ni förväntar er, det finns ofta en bra förklaring.

Vädret här i Mindelo har varit strålande med sol och lagom svalkande vindar, det verkar också på de väderrapporter jag tar emot, som om vi skall få en lugn och bra segling över till Karibien.

Janne F

Kapten på Gunilla