Kvinnodagen ombord

Till sjöss tar vi varje anledning att bryta rutiner och kanske till och med motivera lite sötfika. Frågan var hur vi skulle kunna använda oss av kvinnodagen.

Redan på båtrådet i början av veckan noterades att sista dagen till sjöss även var internationella kvinnodagen. Jag efterlyste initiativ till någon aktivitet och tänkte att det kommer säkert någon idé från någon kreativ vakt. Men icke. Det har varit helt tyst från elevhåll och inga förslag har dykt upp. Nåja, det kan ju antingen handla om att vi varit helt uppslukade av att sammanfatta undersökningarna i Jamaica eller att vi haft en fantastisk segling på det här benet. Vindar som utan att stöka till det för oss ombord har fört oss med god fart mot Belize. Jag tror på det senare. Vi har verkligen njutit de här dagarna av värmen som blir allt mer påtaglig och de sköna vindarna. Gunilla har farit fram genom vattnet med bara hjälp av segel, motorn gick igång först idag, sista dagen på det här benet.

Imorgon ska vi få lots redan vid 7-tiden och beräknas få ankra på vår plats på redden vid 9-tiden. Sedan får vi besök av skaran herrar (kanske någon dam också) med bistra miner som ska klarera in oss alla. Har vi tur kan de som har frivakt komma in till kaj redan till lunch. Vi ser alla fram emot en ny hamn att utforska, förberedelserna är redan gjorda och vi har repeterat det vi lärde oss om Belize hemma på skolan.

Vad hände då på kvinnodagen? Jag tog ett eget initiativ, satte upp en tipspromenad med frågor på temat kvinnor på däck och slängde in en påse godis som pris. Fikat löste sig ändå eftersom en vaktledare fyllde år. En bra avslutning på det här benet. Belize nästa!

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona