Land i sikte

Att se land efter ett seglingsben brukar ju för det mesta vara en härlig syn. Den här gången är det med blandade känslor vi tittar på Progresos långa pir på håll.

Anledningen till vår lite kluvna känsla är ju att det var för två dagar sedan vi först såg land. Nu ligger vi för ankars och får fortsätta att föreställa oss maten, kulturen och människorna vi kommer att möta där. Å andra sidan blir ju det desto mer relevant med den hamnpresentation vi hade på schemat idag. Här i hamnen ska vi ha fokus på mayakulturen, i dåtid och nutid. Vi ska på en gemensam bussresa till en av Yucatanhalvöns utgrävda mayaruiner, Uxmal. Det blir en heldagsresa med andra stopp på vägen. Ett annat perspektiv vi ska fundera över är hur mayakulturen presenteras på muséet Mundo Maya. Sedan blir det förstås möten med de maya som lever här idag och en hel del annat.

Själva seglingen hit från Belize blev därmed kortare än beräknat. De senaste dagarna har vi levt med någon sorts mix mellan sjörutin och hamntider för måltider. Bad har varvats med lektioner och uppställningar på konstiga tider. Men det är så det är här ombord. Vi anpassar oss och gillar läget. Imorgon ska vi äntligen få lägga till vid världens längsta (?) pir.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona