Lilla Havanna

Igår ägnades hela dagen åt familisering. Då går vi grundligt igenom hur säkerheten fungerar ombord, övar seglingsmanövrar och påminns om hur byssan fungerar.

Efter dagens uppställning hade vi två säkerhetsövningar. Först en brandövning och därefter en livflotteövning, det känns verkligen tryggt att ha dessa övningar och att vi gör dem tillsammans.

Eftersom vi äntligen ska segla till Havanna igen efter ett par års uppehåll ville vi inte missa chansen att starta reseuppgifterna redan i Miami, Lilla Havanna och Bay of Pigs museum. Det såg ju lätt ut eftersom vi skulle ligga i Down Town, Miami, men saker blir ju inte alltid som man tänkt sig. Det är någon slags båtshow som tar upp alla möjliga kajplatser för Gunilla vilket gör att vi är förpassade till Port Everglades i Fort Lauderdale. Veckans i-landsproblem tänker du där hemma, kanske lite men när det tar i runda slängar 45 minuter att gå till den plats vi låg förra året (samma hamn) och vi redan då tyckte att vi var förpassade till obygden kanske ni förstår.

Men jag brukar tänka att ”allt går utom nyfödda barn” så två av vakterna fick åka buss till Lilla Havanna för att undersöka hur kubanerna där ser på dagens Kuba. De besökte även ovan nämnda museum för att få svar på frågan, detta ska vi diskutera och ta upp på lördag när lektionerna äntligen drar igång.

Men den tredje vakten då? Oroa er inte den vakten får besöka Lilla Havanna och Bay of Pigs museum på tillbakavägen. Rättvist så långt det går!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, Utblidningsledare