Lissagone blev Lissaback

Efter några snabba seglingsdagar har vi nu lyckats segla in tid så att vi ska kunna gå iland i Lissabon. Det ser vi så klart fram emot!

Att det här seglingsbenet skulle bli hela 10 dagar var nog inget någon hade trott. Att vi sedan skulle kunna segla in så mycket tid att vi faktiskt kan få några dagar i Lissabon är ännu mer otroligt. Nu när vi har drygt tolv timmar till lotsplatsen kan vi andas ut och sluta spekulera. Det blir Lissabon. Det har varit oklart länge och växlat lite från dag till dag. I början av det här seglingsbenet såg det ut som att vi nästan inte skulle hinna i tid till Cádiz, och det utan stopp i Lissabon. Bra vindar tillsammans med fullt tryck i motorn har pressat Gunilla till hennes yttersta över Biscaya med vågor som vällt in över väderdäck.

Igår på eftermiddagen kulminerade vågorna och vinden. Det var fartfyllt på däck och lite fräckt samtidigt. Vattnet slog in över både väderdäck och poopen. Att hålla i sig var helt nödvändigt om man inte ville åka rutschbana över däck. Linor var uppspända över däcken som stöd om man fick för sig att gå från ena sidan till den andra. Våra planerade möten fick ställas in. Ingen hade hört något ändå och inte fanns det någon plats att samlas heller. Lektionerna i stora mässen avbröts när stolar, böcker och en dos for över durken.

Det blev istället en rolig eftermiddag på däck för oss som såg på. Tufft för dem som fick stå i vatten till knäna och samla ihop linor som ramlat ner eller ge sig upp i riggen och beslå. Så småningom lugnade vindarna och vågorna lade sig. Vi kunde äntligen få sova i våra kojer utan att behöva kila in oss på någon ledd för att kunna ligga still. För de som var på däck under kapten Hans vakt bjöd kvällen på något helt magiskt: i fullmånens sken spelade Hans på sin fiol. Så vackert!

Morgonen vi vaknade till var det motsatta: ett spegelblankt hav med en trolskt dimma runt oss. Nu kunde vi ha lektioner igen och förbereda för nästa hamn: Lissabon.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona