Lugna dagar

Idag har varit vår andra dag till havs efter ha lämnat Lübeck bakom. Vi är med stadig fart på väg på mot vår nästa hamn, Portsmouth.

Dagarna ändrar karaktär så fort vi lämnar hamn, då eleverna får tid ombord att bearbeta de olika uppgifter de utför i hamnarna. Från att ha spenderat långa dagar med vaktpass som innebär underhållsarbete och skötsel av båten, kortas vaktpassen ner ute till havs och istället handleds eleverna i de olika ämnen de studerar under resans gång.

Denna vackra dag har vi färdats genom Kielkanalen, eller Nord-Ostsee-Kanal som den kallas på tyska. Den är en cirka 100 kilometer lång kanal genom Schleswig-Holstein som förbinder Östersjön och Kielfjorden vid Kiel med Nordsjön och Elbes mynning vid Brunsbüttel. Kanalen började byggas redan 1887 och invigdes 1895 av kejsar Wilhelm II. Den var ursprungligen 67 meter bred och 9 meter djup, men under åren 1907-1914 grävdes kanalen ut och breddades till 102 meter och 11 meter djup. Kanalen skapar en kortare väg för fartyg som färdas mellan Östersjön och Nordsjön, då resan blir ca 280 nautiska mil kortare än när man behöver runda Jylland.

Större delen av dagen har bjudit på vackert väder, vilket får en att intala sig att sommaren inte riktigt är slut än. Medan vi har färdats längs kanalen har eleverna samtidigt följt den gamla gränsen mellan Öst- och Västtyskland. Ytterligare ett bevis på hur vår historia genomsyrar landskapen runt omkring oss.

Arya Rahimian, utbildningsledare