Malaga 2017-11-20

I dag har det varit en mellandag här på Gunilla. Vi låg ankrade utanför Malagas hamn i natt och nästan alla fick sova till skillnad från de flesta nätter när vi är ute på havet då det hela tiden måste vara en vakt i gång för att vi skall kunna försäkra oss om att vi är redo för alla eventualiteter.

Men när vi tryggt låg ankrade utanför en av Malagas större stränder och vädret var milt och vindarna lugna räckte det att ankarvakten var vaken. Ankringsklotet hängdes upp och ankringslanternorna tändes och åtminstone jag själv sov både gott och länge. Men redan 07:40 hade sjöfartseleverna ätit sin gröt och var redo att öva tilläggning. Redan i går kväll hade de fått öva att ankra och vi gjorde det flera gånger för att alla skulle få vara med och kunna föra in det i sina arbetsjournaler.

Med ankaret väl uppe och motorn startad tog vi oss lugnt och försiktigt in i Malagas inre hamn, förbi både stora lastfartyg och ett rejält tilltaget kryssningsfartyg och smög oss stilla och fint in till kajen där vi nu ligger på några minuters promenad från stadens centrum. Åt andra hållet ser vi några rejäla hus som är byggda några meter från den strand utanför vilken vi låg ankrade i natt. Det är ungefär lika långt dit och nog får man säga att det är ganska lyxigt att kunna bo så att man kan ta sig antingen till staden eller stranden på bara några minuter? Det är också väldigt skönt att gå ombord efter en promenad bland alla turister här och känna att Gunilla verkligen är hemma för oss nu och ytterligare ett par veckor. Alla kommer nog att tycka att det blir skönt att komma hem men vi kommer att sakna det här livet också.

DOS Martin Nordström