Med fokus på fado

När jag kommer upp till uppställning klockan 8 ser vi Lissabon på håll. Vi är lite tidiga och får vänta in lotsen som ska ta oss in till kaj. Staden växer fram ju närmre vi kommer. Vi ser stränder, monument och gamla byggnader. Färgglada hus som klättrar upp för kullarna. Nu är vi snart där!

En lunch senare och vi kan gå iland. Inte babords vakt förstås som har vakttid 8-12 och därmed första hamnvaktsdygnet. De verkar dock inte så ledsna för det, ibland kan det vara bra att andra kommer tillbaka med tipsen om hur en bäst tar sig fram och vart.

Jag har bestämt träff med eleverna på Museu do Fado senare på eftermiddagen. De har fått en länk på facebook och orienterar sig med hjälp av google. Min tanke är att de ska introduceras i fado-musiken som är en så stor del av kulturen här i Lissabon. Den har rötter i sjömansmusiken och har influenser från olika kulturer som mixats här. Fadon hade ingen plats i diktaturen under 1900-talet (allt vackert förbjudet) och heller inte i tiden efter (förknippades med allt gammalt), men har fått ett uppsving idag med att fadon uppmärksammats internationellt. Nu är de unga portugiserna även intresserade att ta upp traditionen och lära sig fado. Allt detta berättar min nya kompis i muséets reception där jag befinner mig medan eleverna kommer och går. Männsikor här i Lissabon berättar gärna om sin historia, om nejlikerevolutionen och de kaotiska åren som följde. Fado-muséet är populärt, inte minst hos kryssningsturisterna.

När vi kommer ut från muséet regnar det. Idag är inte dagen att vandra uppför gränderna i den gamla moriska stadsdelen Alfama. För de utsiktsplatserna som finns där krävs klart väder och dessutom blir kullerstenen hal i regnet. Som tur är finns andra stadsdelar att strosa runt i med gott om små affärer och caféer att besöka. Eleverna gör planer och så är de iväg.

På kvällen möter jag upp en liten grupp elever i gamla stan och vi lyssnar på lite fado tillsammans innan vi tar en über tillbaka till Gunilla.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona