Mellandagar till havs

Idag har det mer eller mindre varit en vanlig dag till sjöss, för både elever och mig (DOS).

Eleverna är uppe två gånger per dygn för att utföra diverse arbetsuppgifter. Det kan innefatta allt ifrån att vara backis och hjälpa till i byssan (köket), att vara uppe i riggen och tjära och smörja in olika delar, att städa delar av båten till att styra skutan och hålla utkik efter främmande föremål i vattnet. För DOS:ens del gäller det att hålla i lektioner, handleda och stötta alla elever ombord med sina studier, där det finns flera intressanta uppgifter de har i uppdrag att granska och undersöka i de olika hamnarna.

Om det första sjöbenet mellan Agadir och Las Palmas kändes väldigt svajigt för många elever, upplever jag att det har gått mycket bättre hittills på detta sjöben. Eleverna börjar vänja sig vid havets rullande tempo och Gunillas framfart längs med Afrikas västkust.

Nu verkar julstämningen ha släppt lite men samtidigt börja eleverna fundera på hur det kommer att bli att fira nyår ute till havs, något som förmodligen ingen av dem har gjort tidigare…

Allt väl ombord hälsar,

Arya Rahimian,