Min sista dag som dos, nu lämnar jag över pinnen till KiKi

Den senaste veckan har varit fantastisk då Azorerna verkligen bjudit till med soligt väder och behagliga temperaturer. Då vi anlände två dagar tidigare än planerat har det funnits tid för mig att hyra bil och utforska ön Faial i ögruppen Azorerna. Eleverna har gjort detsamma genom att hyra mopeder men vår upplevelse är densamma, det är en fantastiskt vacker ö! Jag sitter på flygplatsen och lyssnar på elevernas gemensamma spellista på Spotify, ”byssalistan – Atlanten”. De har god musiksmak tycker jag, detta blir perfekt för hemresan.

Den 22 april stod jag med dessa elever och väntade vid Göteborgsoperan på den buss som skulle inleda vårt gemensamma äventyr. Nu har vi avverkat 44 dagar tillsammans och det är dags att gå skilda vägar. Jag flyger hem idag medan eleverna avseglar mot Portsmouth imorgon. Igår kväll samlades vi alla i stora mässen för att titta på våra bästa bilder och filmer från resan. När jag såg bilderna insåg jag hur mycket vi hunnit uppleva tillsammans under dessa 44 dagar och vilken fin erfarenhet det har varit.

Ön Faial är väldigt grön tack vare den frekventa nederbörden och vägarna är vackert slingrande runt om den kuperade ön. Dessvärre har valfångstmuseumet varit stängt på grund av renovering så vi har inte kunnat besöka det i år. Däremot så hade vi turen att få se en stor sillval på nära håll när jag var ute med styrbordsvakten i glasbottenbåten Ocean Eye. Hela den dagen var helt underbar och det var kul att få genomföra aktiviteter med styrbordsvakten en hel dag. På eftermiddagen så cyklade vi ned från toppen av öns stora vulkan Caldeira, 1043 meter hög. Det var helt fantastiskt att rulla nedför de vackra vägarna nedför berget med magnifik utsikt över öns vackra kullar och grannön Pico med Portugals högsta berg med samma namn. På vägen stannade vi till vid en kyrka och inmundigade vårt nedpackade fika tillsammans innan vi fortsatte att susa nedför backarna.

När jag lämnade fartyget fick jag en fin present av eleverna. En t-shirt från Peter’s Cafe Sport med alla elevernas namn på. Stort tack för tröjan och för den tid vi haft ombord tillsammans, det är ett minne för livet!

Det har blivit dags för mig att lämna över stafettpinnen till den rutinerade dosen Kristina Åstrand, alias Kiki. Hon anslöt till oss lördagen den 3:e juni och kommer att följa ungdomarna hem till Öckerö där de kliver iland den 29:e juni! Vi ses där!

Ödmjuka hälsningar / Jonatan Hedberg