Nästa hamn: Tampa, Florida

Vid midnatt tog vi upp ankaret och började gå in mot Tampa med lots ombord. Vi lade till utanpå American Victory, ett amerikanskt fraktfartyg som varit med i andra världskriget, koreakriget och vietnamkriget på morgonen.

När vi var fast förtöjda väntade immigration. Eleverna fick ställa upp sig i bokstavsordning och gå in med pass och ifyllda papper för att få ok att gå i land. Sedan var det besättningens tur. När allt pappersarbete var klart hade vi uppställningen och brassade klockan två timmar för att komma i fas med Floridatid. Efter det fick eleverna, som har frivakt, gå iland för att börja utforska Tampa.

I Tampa har vi en kontaktperson, som heter Beth, och som hjälpt oss under alla år vi varit här. Hon stod på American Victory och vinkade när vi lade till och kom ombord när alla formaliteter var klara. Jag, som bara hört talas om henne, tyckte att det var väldigt roligt att äntligen träffas. Hon hade med sig två korgar med knäckebröd, godis och andra godsaker, en till eleverna och en till besättningen, vilket naturligtvis var otroligt uppskattat! Eleverna hade massor av frågor till henne.

Vid tio på kvällen vara de flesta eleverna ombord. Några hade fått kontakt med eleverna på skolan vi ska besöka under veckan och sov över hos dem. Det känns som om vi kommer att få en bra vecka i Tampa!

Allt väl ombord!

Katarina Lindgren