Nattkörning och ny ö

Igår var det dags att lämna La Palma, ön med vackra omgivningar och stängda toaletter (förutom caféer och restauranger). Eftersom vi skulle köra på natten och det var mulet trodde jag att vi skulle missa de valar som finns i sundet mellan Teneriffa och La Gomera, dit vi var på väg. Men det ljusnade redan vid kl 7 trots att det var mulet, och ganska snart fick jag syn på kortfenad grindval. Ganska många elever fick också se dem. Ett par timmar senare var vi i hamn på San Sebastián.

Det var här som Columbus hade sina sista proviantstopp innan han åkte över Atlanten till Amerika och Karibien. Huset där han sov över finns fortfarande kvar och är numera museum. Staden har en bitvis blodig historia, med både inbördeskrig och piratattacker i minne.

Idag är det betydligt lugnare. Lite för lugnt tycker nog många av invånarna och öborna. Det är i stort sett tomt på turister, corona måste ha slagit hårt här. Många affärer ser ut att ha slagit igen, eller åtminstone ha mycket begränsade öppettider. Jag hoppas det går bättre för dem snart.

Imorgon ska vi på bussutflykt runt en del av ön, och även få lyssna på ett av öns kulturarv – visselspråket Silbo Gomero!

DOS/Daniel Tingdahl