Naturvetenskaperna i fokus

1772 den 27 Augusti landsteg Daniel Solander på Island för att söka svar på sin tids stora frågor. Idag besökte vi Orcas koldioxidinsug och funderade på om koldioxidlagring är en av lösningarna på vår tids kanske största fråga!

Det var lite trötta steg till frukosten denna soliga och stilla morgon. Gårdagens kulturnatt med avslutande fyrverkeri tog ut sin rätt. Tur då att vi hade en buss som mötte upp vid fartyget och tog oss smidigt till Hellisheidarvirkjun, ett geotermiskt kraftverk som producerar el motsvarande 1.5 svenska kärnreaktorer och en mängd varmvatten. God tillgång till el är viktigt för utflyktens fokus, Orcas anläggning som suger upp koldioxid direkt ur luften.

Vi fick nöja oss med att se anläggningen på lite avstånd och ni som använder Instagunilla kan se hur dagens klassrum var en liten grässlänt i närheten. Daniel gick igenom den fysiska process som gör det möjligt att binda koldioxiden och som vätska pumpa ner den i en porös basisk berggrund. Inom två år är koldioxiden kristalliserad i berget. Tyvärr så motsvarar anläggningen på Island bara utsläppen från ca.1500 bilar. Men den kanske kan utvecklas? Vi gick även igenom CCS teknik där koldioxiden fångas upp i rökgaserna vid utsläppskällan. Tekniken byggs just nu ut i Göteborgs hamn i sammarbete med Renova. Koldixid i flytande form skall enligt planen pumpas ner i norska före detta olja- och gaskällor i Nordsjön.

Bussen skjutsade oss senare till stranden Grotti som ligger längst västerut i Reykjavik. Här genomförde vi en strandexkursion och Sveriges ambassadör Pär Ahlberger gjorde oss sällskap. Havet låg stilla och solen värmde. Tekniken för exkursion som metod var relativt god även om energin inte varade så länge!

Efter en snabb lunch besökte vi valmuseet här i Reykjavik och fick ta del av dessa havets giganter i naturlig storlek. Mest imponerande var nog kaskelottvalen som ju är alledeles enorm. Kul att lära mer om de valar som vi precis har sett i havet norr om Island och förhoppningsvis får se när vi lämnar kaj på tisdag och styr mot Belfast!

Intensiva men glada dagar! Imorgon måndag lämnar Daniel Tingdahl skeppet för att återvända till skolan och han fick en applåd vid morgonuppställningen.

David Mellberg Utbildningledare