Nu är det krig…

Dom är här nu! De försöker invadera båten utan vare sig pass, visum eller tillåtelse.

Vi kommer dock aldrig att kapitulera, istället har vi satt in alla vapen vi har och just nu leder vi med typ 1-0. Ni ska dock inte satsa några pengar på just det resultatet eftersom de är många fler än vi. Risken är därför stor att det, för närvarande, positiva övertaget snart vänds. Ni vet hur det är när Sverige leder en match och sen mot slutet gör motståndarlaget mål i slutsekunden och man sjunker ihop som en tom chipspåse i soffan. Typ så!

Jag pratar löss. Det är lika bra att slänga upp detta faktum för hur ogärna vi än vill prata om det så kommer det ut ändå. Vi har alltså varit så tilldragande att lössen vill hänga med över Atlanten och mitt CV kan än en gång utökas med rubriken ”Entomologutrotare”. Snyggt va? Jag som en gång i tiden tänkte att jag måste sälja mina egna barn om de någonsin får löss står nu och luskammar varenda elev ombord samt smetar in lusmedel när det krävs. Vi arbetar också med temat ”kreativa frisyrer” för att inte flaxigt hår ska komma på fel ställen uppmuntras tofs, manbun, girlbun, flätor och annat som håller ihop barren.

Konstigt nog blir detta ändå en härlig stund tillsammans. Jag menar, hur många lärare har den kontakten med sina elever? Här sitter de på rad och väntar på att bli genomkollade medan vi pratar om livet, skrattar och lär känna varandra ännu mer. Jag tänker att de är fantastiska och jag är så glad över att få göra denna resa tillsammans med era ungdomar. Håll tummar och t(h)år för att vi lyckas med utrotningen!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningledare