One Love

Efter snart 18 år på den här skolan finns det en del saker som sticker ut som speciella och hamnar på listan över ”märkliga saker man gör på Öckerö seglande”. Dagens studiebesök kvalificerar sig för en plats på den listan.

Skolans religionslärare hade letat upp Rasta Indigenous Village till förra årets program och trots att vi läst utvärderingen var vi nog alla ganska oförberedda på vad som väntade. Fokus i samhäll/svenska på den här resan är minoriteter och ursprungsfolk, vilket jag nog nämnt tidigare. Nu skulle vi få bli presenterade för rastafari under det besök jag hade bokat in. Eleverna hade läst på hemma på skolan och var laddade med intervjufrågor. Att uppgiften kan redovisas som dokumentärfilm eller podd gjorde förberedelserna än viktigare. Och hur skulle det gå att filma i byn? Vi hade läst att rasta inte gärna vill fotas.

Det första som väntar oss är en härlig skogspromenad med vår guide Queen B i spetsen (efter att vi först blivit introducerade till Rasta av Firstman och vadat över en flod). Hon pekar ut olika träd och växter på vägen till byn som ligger vackert inramad av den täta växtligheten. Väl där blir vi välkomnade och får sitta ned på bänkar och lyssna på hur Firstman berättar om hur han lever och tänker som rastafari. Vi lyssnar, funderar och lyssnar lite till. Så småningom växer en förståelse fram för rörelsen, för hur de ser på sin (och vår gemensamma) historia, för deras syn på samhället och på hur rastafari används i turismen. Efter en stund tar istället musiken vid. Det är ett suggestivt trummande som ackompanjerar en mycket uttrycksfull sång, alla verkar göra sin egen del men allt blir liksom till en helhet. Vi lyssnar och musiken blir med sitt mässande och rytmiska dunkande till en gemensam upplevelse.

Vi har beställt lunch som vi äter på tallrikar av bamburör. Kryddigt god vegetarisk röra. Sedan är det nog tänkt att vårt besök ska vara över. Men det är då eleverna kommer igång med sina uppgifter. Genomtänkta frågor ska ställas, intervjuer genomföras och det ska filmas och spelas in. De tillgängliga i byn ställer upp och får berätta igen och igen. Firstman samlar en grupp omkring sig och fortsätter tålmodigt berätta och förklara. Olika perspektiv utforskas som handlar om kvinnosyn, hbtq och globalisering. Våra planerade tre timmar i byn blir till fyra, men till slut får vi komma iväg genom skogen igen.

Dagen kunde ha slutat där men vi har ännu ett stopp på utflykten. Vi besöker ett av många bevarade hus från kolonialtiden som idag visas upp för turster. Besöket ger oss en upplevelse av hur det kunde ha sett ut vid den tiden då engelsmännen styrde på ön med slavar som arbetskraft. Vi lyssnar och tar långsamt in vad som visar sig vara en helt otrolig tidskapsel. Men vi är trötta och besöket blir kort. Mätta på upplevelser åker vi tillbaka till MoBay. Vi kommer ombord lagom till middagen och styrbord tar vakten.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona