Önskelistorna

Nu börjar det bli tydligt att vi varit borta länge från vardagliga ting som gifflar, lakrits, hushållsost och hönökaka. Listorna på vad eleverna önskar ska finnas där hemma vid ankomst blir allt längre och allt mer detaljerad.

En elev har pratat om gifflar sen Kuba. Ni vet dom där små ”bullarna” som alltid åkte med i strandväskan när man var liten. De som fanns på bensinmackar och som har en datumstämpel med bäst före, fast de håller sig relativt mjuka och goda uppåt ett år efter angivet utgångsdatum (vad innehåller de??). Samma gifflar som jag själv slängt ner i strandväskan till mina barn. Dessa bakverk står så högt upp på hens önskelista att de ”ska” finnas minst en påse att äta redan i bilen på väg hem från Gunilla. När vi diskuterade detta igår var det flera andra i samma vakt som fick något drömmande i blicken. Man kan önska saker till bilresan hem också, två önskelistor!

Det här med lakrits kan jag förstå! Jag har uteslutit kakor och godis ur min diet sen flera år tillbaka men en sak ger jag aldrig upp och det är just lakrits. Vi är ett gäng som har svurit över att övriga världen inte anammat lakrits på samma vis som vi i norra Europa. Tänker att försäljningen av lakrits kommer öka dagarna runt vår hemkomst. Många saknar sådant de egentligen inte äter ens på hemmaplan. Typ hushållsost! Smaklöst, lite trist och ganska alldagligt. Men det går inte att prata sina smaklökar tillrätta, har de väl bestämt sig för att sakna något är bara att kapitulera. Just nu finns det ett gäng elever som verkligen, verkligen längtar efter skogaholmslimpa med extra saltat bregott (det finns givetvis andra märken på både bröd och smör i butikernas sortiment) och just hushållsost!

Saker ni inte ska göra: pasta! Gör det bara inte! Ingen vill äta pasta på ungefär en månad efter denna resa. Troligen ingår även ris i inte-kategorin. Har du en mjölkdrickande tjej eller kille ombord bör du dock köpa hem ett par liter extra mjölk till vår hemkomst.

Kontentan av den här texten är egentligen att när de där önskelistorna börjar dyka upp där hemma, spara då inte på krutet! Gå all in och köp allt de önskar sig, de är värda varenda liten grej efter denna resa!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare