På Atlanten

Vart vi än ser är horisonten obruten. Dag efter dag är det samma sak. Vinden bestämmer farten och vågorna gungar oss.

Seglingen hittills har varit lugn. Vi kommer snabbt in i sjörutin. Vakterna har växlat arbetstider. 4-8-vakten blir 8-12, 8-12 blir 12-4 och så vidare. Det uppstår lite förvirring kring mattider och lektionstider, men snart har de vant sig och så diskuteras det vilken vakttid som egentligen är den bästa. Jag undrar om någon nånsin kan slå fast det.

På däck blir det skönare, solen värmer och backen blir till soldäck för vaktfria. Vinden dör ut, kommer tillbaka och dör ut igen. Vi växlar mellan att ta ner segel och hissa dem igen. Det passar bra med ett badstopp när havet är så lugnt. Vi sjösätter MOB-båten och eleverna slänger sig ifrån båten, rakt ut i havet på 4 km djup. Bara 17 grader i vattnet, men det stoppar ingen. Vår besökande lärare Jörgen hänger med vakterna, klättrar ut på ett rå, brassar och kvajlar.

Lektionerna är lättare att genomföra. Vi gungas lite behagligt nere i stora mässen där vi sitter med anteckningar från förra hamnen och diskuterar i studiegrupperna. Undersökningen i samhäll/svenska är nu genomförd. Det har undersökts och intervjuats i både Lissabon och i Ponta Delgada och nu ska resultatet analyseras och så småningom sammanställas i ett reportage. Dessutom har vi jobbat med en uppgift i naturkunskap som handlar om energikällor och på Sao Miguel använder man sig förstås av geotermisk energi. Med så många uppgifter med på resan blir det många perspektiv på resmålen. Spännande!

Nu ser vi fram emot några sköna dagar fram till nästa hamn som är Santa Cruz på ön La Palma, inte att förväxla med Las Palmas på Gran Canaria som ju är avmönstringshamn på den här resan.

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona