Påmönstrade i Rotterdam

Till slut sladdade bussen in i Rotterdam och vi kunde installera oss ombord. Andra resan för eleverna i SA2124 och ytterligare en resa att lägga till min lista. Det finns inte mycket som slår livet ombord på T/S Gunilla och jag är glad över att vara ombord igen.

Befälen tog väl hand om oss igår och förstod att vi var lagom möra efter en lång busstur. Vi välkomnades med lunch och glada tillrop. Ett par timmar hade befälen schemalagt för ”båtgöra” och sen fick alla tid att strosa runt lite i stan. Solen gjorde tappra försök att ta sig igenom ett grått molntäcke men regnet höll sig borta stora delar av dagen. Vi var ganska trötta och de flesta somnade tidigt.

Idag var allt som vanligt med uppställning och schemalagd familisering. Allt som glömts bort sen förra resan skulle väckas till liv och babord har fått jobba ombord medan midskepps och styrbord kunde gå iland efter lunch. Ett evighetsarbete i tvättstugan har pågått sen igår och äntligen börjar vi se ljuset i tunneln. Under eftermiddagen kom en stor soppråm och lade till vid sidan av oss och ett ganska oglamoröst jobb med att tömma vårt fullbelamrade soprum drog igång. Men vädret då, undrar du? Det har inte gjort några ansträngningar för att få jobbet ombord att kännas lite lättare. Regn, en himmel i alla nyanser av grått och så lite vind på det. Som hemma ungefär. Men just nu, 17.27, skiner solen in genom min hyttventil. Kanske man skulle ta en kvällspromenad?

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare