På rätt plats

Efter en lite oklar start på besöket i Portsmouth är nu ordningen återställd. Vi ligger vid vår vanliga kaj här, solen skiner igen och programmet i hamnen levererar.

En sjöman kommer när hen kommer heter det ju. Och även dit hen kommer. Vi hamnade vid en svårtillgänglig kaj i en hamn där de egentligen inte ville ha oss, men det är sådant vi tar med ett leende. Med skyddsväst och hjälmar gick vi på rad och kände oss som barn på dagis. Vi kom i hamn i alla fall och de första frivakterna kunde gå iland och känna på en vanlig måndag eftermiddag i England. Så mycket program kunde vi inte genomföra men det tog vi igen igår, då vi först besökte Mary Rose som är engelska motsvarigheten till vårt Vasa-skepp. Visserligen är hon bara halva skeppet bevarat, men museet var fantastiskt och vår föreläsare kunnig om båda båtarna. Sedan besökte vi museum nummer två för dagen, som visade upp Dagen D från den här sidan kanalen, alltså själva sjösättningen av invasionsstyrkan. Spännande det också.

Idag har vi varit på skolbesök. I den här hamnen har vi kontakt med en privatskola och det är IB-eleverna på skolan som vi träffar. Första gången vi hade ett utbyte med skolan var 2001 så det här går långt tillbaka. Det var ett ambitiöst program som min lärarkollega Simon hade förberett. Före lunch gjorde vi det vanliga, intervjuade och visades runt på skolan. Det var lite yngre elever som ganska nervöst men med stort allvar tog på sig guidningen, medan de som intervjuades var de IB-elever vi skulle träffa också efter lunch.

Jag var nog lite nervös över det som skulle genomföras efter lunch. Eftersom IB-programmet firar 50 år ville man göra något extra och det blev det. De svenska och engelska eleverna delades in i kommittéer som placerades i olika klassrum. Där blev man tilldelad ett land och skulle sedan diskutera ett ämne. Lite som ett mini FN-rollspel för er som vet hur det går till. Så långt låter det ju enkelt men ämnena var inte helt enkla, eller vad sägs om beväpningen av rymden, Paris-avtalet eller användningen av bakteriofager? Det hela blev trots min oro väldigt lyckat. De här eleverna är fantastiska att ta sig an utmaningar och fick mycket beröm av arrangörerna. Besöket avslutade vi med te och sandwich i matsalen. Mycket välförtjänt!

Nu återstår att ta emot de engelska eleverna på öppet skepp, guidning och lite mat imorgon. Då lämnar vi de stora frågorna och ägnar oss åt lite enklare småprat istället.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona