Parkour

Parkour är en träningsmetod som går ut på att träna kroppen till att på ett smidigt och kontrollerat sätt kunna forcera olika typer av hinder i omgivningen utan hjälpmedel.

Parkour innehåller rörelser som hopp, olika tekniker för att forcera hinder samt en hel del mod och äventyrslust enligt mig. Just idag har vår vardag varit ett ständigt parkourpass på olika sätt.

Vi har haft en liten läcka ombord, inget att oroa sig för därhemma! Läckan kommer från ett rör och har inget med båtens säkerhet att göra. Däremot måste vattnet sugas upp och då måste golvplattorna flyttas. Så inte nog med att de elever som arbetat med detta, liggandes i diverse märkliga, yogainspirerade ställningar, har även vi andra har fått skutta, kliva och ta oss över hålen i durken. När man klarat detta första test behöver vi ta oss igenom en snitslad bana av dammsugare, hinkar och annat bröte för att ta oss fram. Vår idrottslärare därhemma hade varit stolt över oss om hon sett våra krumbukter.

Inne i stora mässen håller vår snickare på med taket. Det betyder att vi även här behöver krångla oss in bland kartonger, lister, verktyg och lådor. Men det går! Men har man väl hittat en plats gäller det att sitta kvar annars hamnar det diverse obestämda attiraljer just där.

Inne i stora mässen har vi även ett hav av tofflor att parera mellan. Som en stökig skobutik ligger det tofflor i parti och minut på durken. För att inte snubbla över dessa tofflor gäller det att hitta de tomma ytorna och kliva, hoppa eller skutta fram.

Stora mässen har dock alla bord på plats och vi kan ha ganska fungerande lektioner. I skrivande stund har golvet hamnat på plats vilket minskar risken för fler parkourövningar idag. Det går med en enkel snitslad bana att ta sig från stora mässen till lejdaren genom att enbart väja för hinkar, dammsugare och lådor.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare