På väg över ett gungigt hav

Idag på morgonen hade vi sista uppställningen i hamn och gick också över till sjövakter. Eleverna bytte vakt för sista gången den här resan och nu har Babord 8 -12, Midskepps 12 – 4 och Styrbord 4 – 8.

Lotsen kom ombord och vi lämnade Progreso och Mexico bakom oss. Vi började med bra vindar från rätt håll och eleverna på 8 – 12 vakten började sätta segel. När vi bytt vakt så ändrade vinden riktning och de kommande två vakterna fick bärga segel och beslå under tiden som vi fortsatte för motor.

Eftersom det är söndag och första dagen till sjöss så hade vi inte några lektioner. Jag hade istället fullt upp med att anpassa mina bristfälliga sjöben till vågorna.

Under eftermiddagen hade vi också en säkerhetsövning där vi övade vatteninträngning, vilket fungerade bra. Nyttigt för alla att få repetera de rutiner vi har kring säkerhet.

Jag hoppas på en god natts sömn i gunget och att jag vaknar upp med sjöbenen på plats!

Fair winds

Katarina Lindgren