Piñatan

Ibland behöver man bara ha lite kul, utan syfte, utan betyg, utan krav.

Det man behöver då är en uppdragstävling bestående av 25 galna upptåg som utförs vaktvis. Priset är en piñata fullproppad med godis!

Jag har döpt själva tävlingen till ”SA1720 på tur – Progreso får vi komma tillbaka?” och utifrån detta kan ni säkert klura ut att uppdragen är liiiite galna. Ni ska få några exempel:

1. Nästan alla föräldrar har foton på sina barn i plånboken. Fråga och fota minst tre (fota foton alltså).
  2. Håll ett tal (offentligt) om ett inaktuellt ämne. Exempel: Riv muren som delar Tyskland!
  3. Ta ett foto på en tant som hoppar (60 år och uppåt)
  4. Be någon sjunga den mexikanska nationalsången, filma!
  5. Plocka fem kottar (Ja, kottar!) och visa upp dessa.
  6. Samla in pengar till er vansinniga lärare (på gränsen, jag vet ;))
  7. Ta reda på fem fakta om staden Progreso/Merida. Skriv ner och redovisa.
  8. Sjung en låt av Håkan Hellström någonstans där det är mycket folk. Filma!
  9. Ta en bild när ni har kul, njuter och trivs!

Idag när vi startar upp lektionerna ska vi först ha hamnutvärdering och därefter ska uppdragen redovisas. Ni kanske tänker att det är väl ingen vakt som behöver godis nu? De köpte ju upp hela Mexikos godislager för bara ett par dagar sedan! Nja, det här är ju inte vilka elever som helst utan SA1720. Efter en okulärbesiktning i elevkorridoren i går eftermiddag noterade jag två stora sopkärl proppfulla med godispapper. Fortsätter ätandet i den takten är de nypåfyllda förråden snart slut.

För er som är lite mer åt det ordnade hållet och undrar om vi bara busar och leker vill jag meddela att dagens lektionspass även innehåller samhällskunskap och historia.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare