Plötsligt händer det

Det rullar på som vanligt ombord och överraskningarna är få.

Men ibland blir det sådär riktigt bra som när delfinkompisarna och en natt med full sömn för alla elever dyker upp samtidigt. Bättre än att vinna på en trisslott som en elev uttryckte det.

Idag fick vi äntligen lite sällskap igen. Ett gäng glada delfiner dök upp och hoppade runt oss en lång stund. Kanske kan man tro att man vänjer sig och att om man sett ett gäng delfiner har man sett alla. Men faktum är att det är lika roligt varje gång, det slår faktiskt det mesta att se dessa varelser hoppa och leka runt båten. Man blir lite gladare när man själv skuttar över däck ner till stora mässen för att starta dagens lektioner.

Lite senare får vi även veta att vi seglat på så bra att vi ska ligga till ankars under natten för att ta lots in till Progreso imorgon. Det brukar vanligen betyda att eleverna sitter ankarvakt under hela natten tillsammans med vakthavande befäl. Men den här gången tog befälen över vakten för att eleverna ska vara utvilade när vi kommer till kaj imorgon. Gissa om glädjen var stor?

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare