Regn och sol i Cherbourg

Vi får veta att här skiner solen, flera gånger om dagen faktiskt. Och när den inte gör det så regnar det. Det fick vi vara med om idag.

Vi ställde upp på kajen kl 10:00. Vi skulle bli hämtade av vår skolkontakt i hamnen: Vincent på skolan Lycée JF Millet. Det var en regnig morgon och som de svenskar vi är, var vi ordentligt utrustade i regnkläder. Promenaden var lite kortare den här gången och vi var snart på skolan för att möta de elever vi skulle umgås med under dagen.

Först var det de sedvanliga ”icebreaker” aktiviteterna. Den här gången ett quiz om Sverige och Frankrike att lösa tillsammans. Våra elever är dock proffsintervjuare vid det här laget. De behöver ingen längre tid för att introducera sig själva och sina frågor, så ganska snart kom intervjuandet om samhäll/svenskauppgiften igång. Franskeleverna spelade in konversationer för sin uppgift och för dem gick det kanske lite bättre. Det visade sig snart att trots de elva år de franska eleverna hade pluggat engelska så var det inte så lätt att intervjua.

Att äta lunch i en fransk bamba innebär tre rätter tillagade av riktiga kockar i kockmössor. Naturligtvis. Skyltarna på maträtterna var översatta till svenska och gav upphov till några skratt, men uppskattat förstås. Fransmännen tar sin mat på allvar och lunchrasten var lång.

Därefter följde dagens höjdpunkt: att ge sig av ut på den vackra halvön Cotentin så långt det går att komma till Cap Hague. Bussarna släppte av oss och de franska eleverna för att hämta upp oss 2,5 timmar senare 7 km därifrån. Vandringen gick lförst längs den branta klippkanten högt ovanför havet med Guernsey och Jersey långt ut i horisonten. Solen sken (igen) och det blåste friskt. Stigen gick genom buskiga snår med mängder med björnbär, ner på en strand, uppför ett berg och så genom en tunnel från andra världskriget som ledde ut till en fantastisk utsikt. Vilken hike! Eleverna som ju är vana vid upplevelser av den här sorten jämförde världsvant med Kap Verde och konstaterade att det här höll måttet.

Kvällen avslutades med film i stora mässen. Vad som visades? ”Paraplyerna i Cherbourg” från 1964 förstås. Vad annars?

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona, utbildningsledare