Resa

Äntligen på väg till världens bästa båt med världens bästa klass. Som vi längtat och väntat på att startskottet för resa 3 för Sa1619 äntligen skulle komma.

Det är en märklig känsla att åka genom Sverige, upp mot Norge och veta att alla granar, lövlösa träd samt grå barmark snart byts ut mot palmer, hav, storamässen-lektioner och äventyr.

För er som inte känner mig heter jag Anne-Li Olsén och ska vara Dos på denna resa. Jag har hängt en hel del ombord på T/S Gunilla och hon har kommit att bli lite som ett andra hem. Jag älskar att vara ombord och det är fantastiskt att se våra studiehamnar genom elevernas ögon och varje gång lära sig något nytt.

Incheckning och säkerhetskontroll går bra och inte ens en halvtimmes försening kan få oss ur mood, vi är ju på väg. Väl uppe i luften inser vi att just vår flygvärd kanske inte har tålamodet att ta hand om 40 elever och dess bihang. Varje gång han tycker att vi blir för jobbiga springer han med stormsteg fram till kapten och ber honom sätta på skylten med att vi måste sätta fast säkerhetsbältet. Vi genomskådar honom varje gång….

När vi efter många timmar på resande fot äntligen ser Gunnis master på avstånd känns det skönt att veta att vi snart kan krypa till kojs och sova. Nu kan äventyret börja!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, Utbildningsledare