Saker vi gör

Det blir en blandad kompott av ting som ska göras här ombord. Vissa saker är ”måsten” andra faller under ”roligheter”. Bäst är ändå en blandning!

Just nu har vi högskoletema ombord och jag har gått igenom hur man ansöker och sånt man behöver tänka på. De elever som vill får sedan låna min dator eller mobil för att kunna göra sin ansökan. Bra tänker ni! Ja absolut. Men trots att jag som utbildningsledare har privilegiet att ha fri tillgång till wi-fi för att kunna utföra mina arbetsuppgifter så finns det en hel del att önska med uppkopplingen. Emellanåt är det som att sitta och titta på en tv-bild som har fryst i ett och samma läge. Det händer ingenting. Sen när uppkopplingen väl fungerar blir det som ett superrace där alla stresspanar och bläddrar bland program och kurser för att hinna innan wi-fi:et försvinner igen. Lägg därtill de som behöver deklarera! Skatteverket måste undra vad det är som pågår från min dator, om jag jobbar som någon slags ”atlantisk revisor”. Det är dock kul att se elevernas glädje när de får skatteåterbäring!

Av det lite mer roliga inslagen har vi haft skräcktema denna vecka. Det innebär bland annat att vi har spöktimme och jag läser en lagom skräckinjagande story. Idag har vi sista spöktimmen då vi har lektionsfritt imorgon. Då återkommer styrman Leos ”väder- och vindlektion” där vi lär oss om hur vår rutt påverkas av högtryck och lågtryck. Vi har också en pågående uppdragstävling som avslutas på onsdag nästa vecka. Fullt upp alltså!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare