Santo Antao och hajk

Det är tidig morgon när vi lämnar Gunilla för att ta oss över till Santo Antao. Här väntar en vild ö som bjuder på äventyr och vacker natur med många fina vandringsleder. Ön är Kap Verdes näst största till ytan och har cirka 47 000 invånare.

Här blandas grönskande dalar och majestätiska berg tillsammans med små byar och härligt leende människor. Denna ö passar den som gillar natur och äventyr, särskilt vandring och klättring. Hit har turismen ännu inte hittat och elevernas berättelser om hur de lyckas eller inte lyckas göra sig förstådda är fantastiska. Jag tänker att ni måste vara beredda på många hajkskildingar framöver där era tjejer och killar kommer överträffa min dagbok med hästlängder.

Eftersom Santo Antao är den ö som ligger längst bort av öarna i Kap Verde är den fortfarande isolerad på många sätt och vis. Men det är också det som är charmen för oss som besöker ön. Här finns genuin kultur som inte kompromissar med turismen. Tack vare det får vi chansen att utforska det ”riktiga” Kap Verde. Eleverna har varit fantastiska och allt har gått jättebra!

Just nu är jag och halva gänget tillbaka ombord medan två befäl tar hand om den andra halvan på Santo Antao fram till i kväll.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare