Sargasso

Det mytomspunna sargassohavet har alltid varit nått som jag har varit nyfiken på, mest för att det är därifrån alla ålar kommer.

De legger mänger med klödder på vant här… Det är sargassotång säger Adam. Sargasso har jag ju hört talas om, och därifrån kommer tången. I bakvattnet från Golfströmmen bildas en stor virvel mellan Kuba och Bermuda som har fått namnet Sargassohavet, där växer och samlas stora mänger med just Sargassotång som är en förutsättning för massor av olika djur att leva i. Nu vet jag var våra svenska flatrökta julbordsålar kommer ifrån, just ifrån ålyngelbarnkammrarna i sargassohavets sargassotång.

En av invånarna i detta habitat är guldmakrillen eller Douradosfisken. Häromdagen serverades en smarrig fisksoppa på just denna fisk och bara för att testa så friterades lite sargassotång till som ett exotiskt tilltugg, vi har modiga kockar ombord och det smakade riktigt gott !

Så även om vi är långt från saragassohavet nu så har det spridit lite tång och nya kunskaper till oss trots allt.

DosJakob