Skolbesök i merenguetakt

I dag var det dags för det första skolbesöket här i Santo Domingo och även om vi, på grund av ett missförstånd med bussfirman, kom tjugo minuter för sent, kände vi oss mycket varmt välkomnade.

Det tog därför inte speciellt lång tid förrän alla satt i livliga diskussioner med de dominikanska ungdomarna. Vad jag förstod var de väl insatta i de ämnen (bland annat Agenda 2030 och det stundande dominikanska presidentvalet) som våra ungdomar ville veta mer om. Näst intill motvilligt bröts till slut lektionen av en ”snacks-paus”, då vi bjöds på smakliga miniproger och andra godsaker.

Stärkta av mellanmålet var det sedan dags för Merengue-lektion på idrottsplanen. Även här gick blygseln över ganska snabbt och snart böljade hela planen av dans till heta latinotoner. Det var en ren fröjd att se hur även de mest försiktiga vågade svänga loss! Självklart passade vi på att återgälda dansundervisningen med hjälp av ”Små grodorna” och ”Prästens lilla kråka”!

När det så var dags att ta farväl, hade eleverna än en gång svårt att slita sig och många gjorde upp med sina nyfunna vänner, om att ses nu i kväll inne i Zona Colonial. Några av dem kommer också att besöka oss här på båten i övermorgon. På tal om båten blev det förresten fest när vi kom tillbaks, eftersom dagens födelsedagsbarn önskat sig semlor till trefikat!

Nu när denna dag lider mot sitt slut är det hög tid att börja packa inför morgondagens heldagsutflykt. Det gäller nog också att snart krypa till kojs, så att man är pigg och nyter när det vankas purrning redan klockan sex…

KiKi Åstrand

utbildningsledare